Vo Svätom písme nájdeme vetu: „Kto rozvíja svoj um, má svoju dušu rád, kto zachováva rozumnosť, dobre sa mu povodí“ (Prís 19, 8). Áno, chodievate do školy, aby ste sa niečo naučili a rozvíjali svoj „um“ (rozum). S tým je spojené aj učenie. Niekedy sa vám nechce, inokedy to ide ťažko. Nechceme, aby bolo učenie – mučenie. Vieme si s tým pomôcť? Je jasné, že máte veľa záujmov – šport, hudba, knihy, stretnutia s kamarátmi… 

 

Ako zosúladiť voľný čas a čas na učenie? Ako sa čím skôr pripraviť do školy, aby sme stihli aj iné aktivity? 

  • Skúste si najprv povedať: „Chcem sa učiť.“ Ak to bude opačne, bude to určite trvať dlhšie a výsledok tiež nemusí byť práve najlepší.
  • Pred učením sa pomodlite krátku modlitbu a poproste Ducha Svätého, aby vás v učení sprevádzal.
  • Dôležité sú podmienky – učiť sa pravidelne, na tom istom tichom mieste (nie v posteli), pri dostatočnom osvetlení, vo vyvetranej miestnosti, pri primeranej teplote vzduchu.
  • Mozog potrebuje dostatok kyslíka – pri učení by ste nemali byť ospalí. Po ôsmej hodine večer klesá aktivita mozgu.
  • Vypnite si všetky zvuky (mobil, televízia, počítač) – nenechajte sa nimi rušiť, odložte mobil do inej miestnosti.
  • Snažte sa mať okolo seba poriadok a všetky dôležité veci na dosah.
  • Dôležitým predpokladom úspechu je dobré zorganizovanie si študijného a voľného  času. Premyslite si dopredu, koľko času venujete práci, rozmýšľaniu, hre, čítaniu, priateľom, záujmom. Môže vám pomôcť poznámkový blok alebo diár – zaznamenávajte si tam dátumy písomiek, ústnych odpovedí. Vytvorte si plán učenia. Zistite, kde strácate zbytočne veľa času. Urobte si zoznam činností, ktoré budete v čase učenia robiť. Na učenie si stanovte časovú hranicu, dokedy sa budete učiť a čo budete konkrétne robiť, potom si tento čas rozdeľte na menšie časové úseky, napríklad 15 – 20 minút. Na konci každého úseku si naplánujte krátku prestávku (5min). Počas tejto prestávky si môžete zacvičiť, zjesť jablko, urobiť si čaj, utrieť riad, pomodliť sa, osprchovať sa… Plán musí byť reálny – za 20 minút sa určite nedá stihnúť prebrať úplne všetko. Približne po hodine sústredeného učenia je potrebná dlhšia prestávka – 15 až 20 minút. Po prestávke si treba urobiť krátky prehľad toho, čo ste sa predtým naučili.
  • Pri čítaní textu si robte poznámky, pojmové mapy, alebo si podčiarkujte dôležité informácie, môžete si kresliť.
  • Čím viac zmyslov zapojíte do učenia, tým je šanca znovu vybavenia z pamäti väčšia.
  • Opýtajte sa rodičov alebo súrodencov, ak niečomu nerozumiete.
  • Pri učení jazykov si lepšie zapamätáte slovíčka, ak si z nových slovíčok hneď vytvoríte niekoľko rôznych viet. 
  • Ťažšiemu učivu venujte viac času a snažte sa prepojiť ho s tým, čo už viete.
  • Na záver poproste rodičov alebo súrodencov, aby vás preskúšali, alebo si učivo povedzte nahlas.
  • Čo nás oberá o čas: nevhodný spôsob plánovania denného programu, nedostatok osobnej disciplíny pri štúdiu, nedokončenie činnosti, odkladanie úloh na iný deň, časté návštevy, telefonovanie a hranie sa s telefónom, počítačové hry, pozeranie televízie.

 

Azda vám aj tieto rady pomôžu, aby sa vám s Božou pomocou učilo ľahšie, s väčšou chuťou. Nemusíte dodržiavať hneď všetko, ale skúste aspoň začať. Zaiste pre vás bude učenie o niečo menej nepríjemné.

 

Akože inak, aj v našej úlohe si precvičte mozog. Skúste nájsť 20 rozdielov. Obrázky si môžete vyfarbiť. Požehnané vianočné sviatky všetkým!

 

Adriana Lazorová

O autorovi

Adriana Lazorová