Nápaditá hravá hudba plná obrazov, hlboké texty, fascinujúca farba a jemnosť v hlase. Tak poslucháči opisujú tvorbu a výraz skladateľky, huslistky a speváčky Miriam Kaiser.

Na svojej webovej stránke víta návštevníkov vyznaním viery. „Mojou túžbou je priblížiť sa hudbou k srdcu poslucháča. Byť zrozumiteľná, ale predsa stále umelecká s vlastným rukopisom. Priniesť nové skladby, ktoré by prebrali štafetu tých predchádzajúcich obľúbených. Čerpám zo studnice pravej lásky, ktorá má svoju šírku, výšku a hĺbku, jediný zdroj absolútneho naplnenia, ktorý nachádzam v Bohu.“
O Miriam napísal český hudobný publicista, pedagóg a rozhlasový redaktor Rádia Vltava Petr Doružka ako o huslistke, ktorá prepája široké spektrum hudobných ornamentov a štýlov, s jasným a osobitým hudobným jazykom, ktorý dokáže súbežne osloviť niekoľko generácií. Jej umenie je vyvážené pokorou, zdržanlivosťou a vybrúseným vkusom.
Miriam s hudbou vyrastala. Viedli ju k nej rodičia, ktorí zabezpečili hudobné vzdelanie všetkým svojim deťom, podporovali ich a povzbudzovali k vystúpeniam pred publikom. Jedným z kľúčových momentov pre hľadanie vlastného výrazu bolo pre ňu pozvanie hrať v skupine a rozvíjať improvizačné schopnosti. Vtedy mala iba dvanásť rokov. Neskôr, počas štúdií na bratislavskom konzervatóriu ju brat Marek prizval, aby vytvorila sláčikové aranžmány k skladbám, ktorých vydanie pripravoval. Miriam našla cestu, ako môže vyjadriť svoje pocity, myšlienky a prežívania a začala objavovať svet vlastných melódií a svojej hudby.
Po skončení štúdia dostala príležitosť vystúpiť a predstaviť svoju vlastnú skladbu, neskôr nazvanú Prvá, ako predskokanka na koncerte Mariána Vargu. Publikum na jej vystúpenie reagovalo veľmi pozitívne, čo ju utvrdilo v jej smerovaní a povzbudilo k ďalšej tvorbe.
Ďalším medzníkom v jej tvorbe bola jej prvá vokálno-inštrumentálna skladba, ktorú vytvorila v období, keď pôsobila v orchestri Slovenského národného divadla. Toho času jej najúspešnejšia pieseň Premenená z prvého EP Isté veci sa niekoľko týždňov držala na prvej priečke hitparády Rádia7 a prvých priečkach Gospelparády Rádia Lumen. Spolu s ďalšími skladbami Prvá, Isté veci, Všetko má svoj čas a Svatební sa objavila aj v éteri verejnoprávnych rádií Slovensko a Regina.
Výrazným posunom v jej tvorbe bolo vydanie prvého autorského albumu s názvom Deň dňu, ktorý nahrala v spolupráci s Milanom Adamcom, Andrejom Hruškom, členmi orchestrov Slovenského národného divadla, Slovenskej filharmónie a ďalšími hosťami. Album predstavuje posun smerom k modernejšiemu zvuku v kombinácii s popovou ľahkosťou, vďaka ktorej majú nové piesne ako Lietam, Viem, Je to tu alebo Nebudem viac potenciál osloviť širšie spektrum poslucháčov. Celkovo album ponúka jedenásť skladieb, v ktorých sa snúbi autorkina láska ku klasickej hudbe s odvahou experimentovať s jemnou elektronikou a rôznym žánrovým vyjadrením.
Ďalším krokom v jej skladateľskej vášni je neobyčajný audio-vizuálny projekt Colour Sounds (Farba zvukov). Jeho charakteristickou črtou je inšpirácia slovenskou melodikou v spojení so súčasným moderným spracovaním, ktoré vychádza z klasickej, populárnej, ale aj elektronickej hudby.
Miriam nadväzuje na svoju predchádzajúcu tvorbu. V porovnaní s debutovým CD však nový projekt Colour Sounds dáva väčší priestor inštrumentálnej hudbe a inšpiráciám slovenským folklórom. Netradičné spracovanie piesní a skladieb evokuje filmovú hudbu, resp. scénickú hudbu.
Na jeseň 2016 znela hudba Colour Sounds ku veľkolepej projekcii na Bratislavskom hrade v rámci stretnutia predstaviteľov parlamentov EÚ.
​ Z ďalšej koncertnej činnosti je to účasť na viacerých významných slovenských a zahraničných podujatiach: Dubaj EXPO 2020, Czech Music Crossroads Ostrava, World Music Festival Bratislava, Festival Hudba pod diamantovou klenbou Kremnica, Festival Zvuk for Štiavnica, Kežmarská hudobná jar a mnohé iné. Miriam vystúpila na rôznych konferenciách, slávnostných podujatiach spojených s udeľovaním ocenení, charitatívnych akciách, výročných oslavách, plesoch, vernisážach atď.

Autorka hudby Miriam Kaiser získala v roku 2018 cenu za najlepšiu rozhlasovú adaptáciu literárneho diela v rozhlasovej hre Podivný pútnik, pre ktorú skomponovala hudbu.
V poradí svoj tretí album Tanec strún Miriam publiku predstavila 8. novembra 2018 v klube pod lampou v Bratislave spolu so známou českou hudobníčkou a speváčkou Ivou Bittovou.
Album Tanec strún bol nominovaný medzinárodnou porotou medzi 5 najlepších albumov na cenu Radio_Head Awards v kategórii worldmusic/folk za rok 2018.

V októbri 2020 Miriam pridáva do svojej diskografie nový, v poradí už štvrtý, album Horúca slza. Táto kolekcia charizmaticky ladených piesní a inštrumentálnych skladieb odetých do sláčikových aranžmánov vznikla v domácom prostredí. Nahrali ju hudobníci sláčikového kvarteta, neskôr ju obohatili ďalšie dychové nástroje ako klarinet, fagot, flauta a historická lutna. 1. 1. 2021 mal premiéru celovečerný dokument Hľadám Dunaj, do ktorého Miriam vytvorila hudbu. Na jeseň 2021 autorka vydáva v poradí piaty album Šalamúnova sieň. Netradičný, nekomerčný projekt prináša cyklus 10 piesní a skladieb s výberom biblických textov rôznych autorov Starej a Novej zmluvy.
22. 12. 2019 uviedla prvú skladbu s vianočným posolstvom s názvom Dlhá noc, v ktorej je autorkou textu aj hudby. V komentári k skladbe uvádza: „Pieseň som napísala rozmýšľajúc nad tým, ako všetky zázračné udalosti spojené s narodením Ježiša vzbudili v Márii veľkú túžbu chváliť Boha.“ Pieseň je radostnou oslavou narodenia malého Ježiša.
Ku tebe, človeče, nebo sa dnes sklonilo, tak otvor mu srdce a zapáľ mu lampáš svoj.

worldmusiccentral.org

O autorovi